selavii Luomu Seppo kannattaa kaikkea hyvää

18 maakuntaa? Ei vaan 19


Suomessa on tarkoitus kertaheitolla siirtyä muutokseen, jossa terveys- ja sosiaalipuoli siirtyisivät maakunnille, joita vielä edes ole olemassakaan!!! Kaikkein erikoisinta on se, että tällaiselle uudelle maakuntahimmelille tulisi valita päättäjät maakuntavaltuustoihin jopa ennen sitä, että tietäisimme mistä kaikesta nämä päättäjät päättäisivät. Alun pitäen maakuntavaalit oli tarkoitus pitää jo sunnuntaina 28.1.2018. Tämähän olisi ollut suorastaan hulluuden huipentuma, sillä ko. vaaleista ei ollut edes vaalilakia voimassa, eikä sitä ole vieläkään. Mielenkiintoista.

Maakuntahallinto tarkoittaisi julkisoikeudellista yhteisöä, jolla on alueellaan itsehallinto. Suomen 18 maakunnan toiminnan on suunniteltu käynnistyvän 1.1.2020, vaikka todellisuudessa näitä maakuntia on 19. Minua hieman mietityttää asia kovin moneltakin kantilta ja tässä ihmettelen valtiovallan puutteellista valmistelua ihan perustuslaillisistakin näkökulmista tarkasteltuina. 

Ensinnäkin ihmettelen miten tällainen maamme ylintä päätösvaltaa käyttävä instanssi, kuin eduskunta ja sitä ohjaava hallitus on voinut kirjata uudistukseen 18 maakunnan perustamisesta manner-Suomeen ja samalla unohtanut tuon yhdeksännentoista maakunnan kokonaan uudistuksen ulkopuolelle? Suunnitellussa lakiluonnoksessa on selvä ristiriita perustuslain kanssa mm. siitä, että kansalaisia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti asuinpaikkakunnasta riippumatta! Viittaan tällä Ahvenanmaata poikkeavaan kohteluun uudistuksessa. Ahvenanmaalla tuskin toteutuu lakiin suunniteltu valinnanvapaus, mikä on myös riskinä pienimmissä maakunnissa myös mannersuomessakin. Kuitenkin lain tulisi koskea kaikkia Suomen maakuntia yhdenvertaisesti, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Siksi toisekseen, mikäli maakuntamallit olisivat tehokkaita, niin miksi niitä maakuntia tulisi olla 18 (19). Tehokkaampaa olisi taas palata aikaan, jolloin maakuntia oli 9. Ahvenanmaa, Häme, Karjala, Lappi, Pohjanmaa, Satakunta, Savo, Uusimaa ja Varsinais-Suomi. 

Valinnanvapaus kuullostaa hyvältä. Se kuullostaa etenkin keskituloisten alapuolelle jäävien mielestä suorastaan loistavalta, mutta tosi asiassa se on vain myyntipuhe. Aivan kuten "edullisin", "paras", "tarjous", "Ale", "suosituin",... Valinnanvapaus ei myöskään tule toteutumaan tasapuolisesti kaikissa maakunnissa. Maakunnittain tulee olemaan palveluntarjonnassa ja hinnoissa suuria eroja, mikäli esitetty malli toteutuu. 

Uudistusta on suunniteltu jo vuodesta 2004 lähtien tarmokkaasti eri hallituskokoonpanoilla, mutta maaliin ei ole koskaan päästy. Ei päästä nytkään, vaikka kuinka uhotaan. Näin luulen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Valinnanvapauden toteuttaminen suunnitellulla tavalla tulee olemaan suuri riski monissa maakunnissa. Etenkin pienimmissä maakunnissa. Mielestäni suurin riski on siinä, että nyt osaava henkilökunta haluaisi sitten siirtyä yksityiselle sektorille ja lopun voi miettiä kukin mielessään.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Vaaleissa muutakin outoa. Kansanedustaja mahdollisena maakuntavaltuutettuna? Itseäänkö ihminen silloin valvoo?
Kyseisen asian on todennut edustaja Niinistö, eikä näin ollen asetu ehdolle.
Pisteet Villelle.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Suosittelin, vaikka minulle riittäisi viisi sotealuetta hoitamaan kansalaisten terveyttä. Valvonnan voi järjestää nykyisen HUS mallin mukaan kuntavaalituloksen mukaan. Jos halutaan siirtää valtio lystin maksajaksi, niin sitten eduskuntavaalituloksen mukaan. Mitään lisävaaleja ja himmeliorganisaatiota ilman omaa verotusoikeutta emme todellakaan tarvitse.

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Valaiseva kirjoitus. Jo aiemmin tuli mieleen maakuntien henkilöstö ja tilat ja sitä myöden kunkin maakunnan kustannukset. Mistä rahoista luodaan nämä tyhjästä nousevat yksiköt? Keitä laitetaan ehdolle ja keistä tulee kunkin maakunnan johtohenkilöt. Kansalaisten ääninkö nämä työpaikat ja palkolliset valitaan? Ei todellakaan vaikuta järkevälle. Huvittavaa todellakin unohtaa vielä Ahvenanmaakin. Eivät ole hallituksessa aivan täysissä järjissä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Sepolle ja Irjalle, eikös Ahvenanmaa ole itsehallintomaakunta, joten se päättää itsenäisesti taloudestaan ja kaikesta kuten sotestakin. Manner-Suomesta vain maksetaan vuosittain tietty rahamäärä avustusta.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2017&...

Ahvenanmaan Maakunta ja valtionvirasto päättää itsenäisesti mm. terveyden- ja sairaanhoidosta. Täydellinen luettelo päätettävistä asioista löytyy tästä Wikin linkistä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ahvenanmaan_maakunta...

Siispä Ahvenanmaalla on jo oma itsenäinen maakuntahallinto, joten manner-Suomi näyttäisi seuraavan perässä kuin hai laivaa. ;)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Melkein näin, mutta sote tuo mukanaan myös Ahvenanmaalle ja sen itsehallintomaakunnalle muutamia muutoksia. Esimerkiksi verotus.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #9

Mitä mahdat tarkoittaa tuolla soten tuomalla muutoksella A:n verotukseen? Eihän manner-Suomessakaan sote tuo muutosta verotukseen ainakaan tämän uudistuspaketin mukana.
Ahvenanmaan maakunnalle on annettu oikeus määrätä jo aiemmin sekä maakunnalle että maakunnan kunnille maksettavista veroista. Valtionverot, kirkollisverot ja sairausvakuutusmaksut peritään Ahvenanmaalla samalla tavoin kuin muualla maassa.
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-ha...

Sitä paitsi luulenpa niin, ettei muutosta tule myöhemminkään vaikka mantereella annattaisiin maakunnille verotusoikeus vaan Ahvenanmaan ollessa täysin itsenäinen maakunta, jolla on oma päätösvalta myös verotuksen suhteen. Jo nyt olevalla verotusoikeudellahan A:n maakunta kattaa palvelunsa.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Parasta, mitä nyt voitaisiin tehdä, olisi 18 kuntaa ja viisi maakuntaa! Ahvenanmaa olkoon itsehallintoalue.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Tuottavuuden ja järjen kanssa maakuntaudistuksella ei ole mitään telemistä. Nythän luodaan uusi uljas hallintoporras. Samalla syntyy kätevästi entistä tuuheampi piilopaikka virattomille paperin pyörittäjille ja tyhjäpäille. Koko prosessi turhatyöllistää virkamiehiä ja aiheuttaa jo synnytysvaiheessa lisäkuluja. Turha väittää, että kulut ja byrokratia tulevat pienenemään, tai toiminta virtaviivaistuu. Ei tule toteutumaan. Ainoa, mikä ei pienene, on julkisen sektorin koko.

Suomessa on jo satoja kuntia löysine hallintoineen, mitäs jos kuntien määrää vihdoinkin vähennetään reilusti ja samalla yhdistyvien kuntien hallinnon vastuuta lisätään ja terästetään. Samoista ’osaajista’ , kun kuitenkin on kysymys. Rahaa säästyy ja lopputulos on vähintään yhtä hyvä.

Ei tähän mitään kallista maakuntauudistusta tarvita.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

18 maakuntaa tulevat LUOVA-virastojen etukäteen päätetyistä sijaintipaikoista:

http://alueuudistus.fi/luova

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset