selavii Luomu Seppo kannattaa kaikkea hyvää

Harley-Davidson- Belgialainen mopo?

Harley-Davidson ilmoitti maanantaina siirtävänsä toimintojaan Yhdysvalloista EU:n alueelle välttääkseen EU:n viime viikolla asettamat tullimaksut. Siis hetkinen? Eikös näitä USA:n asettamia tullimaksuja vastoittain kritisoitu ihan kaikilta tahoilta? Jään mielenkiinnolla odottamaan kritiikkiä EU:n asettamille tulleille!

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoo olevansa yllättynyt moottoripyörävalmistaja Harley-Davidsonin aikeista siirtää osa moottoripyörien valmistuksesta ulkomaille, sillä Harley-Davidson ilmoitti maanantaina siirtävänsä toimintojaan Yhdysvalloista EU:n alueelle välttääkseen EU:n viime viikolla asettamat tullimaksut.

EU ilmoitti viime viikolla kuusinkertaistavansa Harley-Davidsonin moottoripyörien tulleja kuudesta prosentista 31 prosenttiin. Harley-Davidsonin pyörät ovat osa amerikkalaistuotteista, joiden tullimaksuja EU korotti. Tullikorotuksilla EU reagoi presidentti Trumpin päätökseen korottaa alumiinin ja teräksen tuontitulleja. Niinpä niin.

Kuka tällaisesta poliitikkojen keskinäisestä nokittelusta hyötyy? Ei ainakaan kuluttaja tai loppukäyttäjä. Tosi asiassa kuluttaja saa huonomman halpatyövoimalla, eettisesti vastoin mielikuvaansa tuotetun kopion kalliimmalla. 

Tätäkin sepustusta lukevien joukossa on varmasti joitakin, jotka ylpeilevät Marimekon kotimaisuudella. Ja paskat. Brandi-matonkuteesi voi olla lähtöisin vaikka Bangladeshista ja yhtiö onkin myöntänyt, ettei se pysty valvomaan kaikkia alihankkijoitaan. 

Onko Volvo ruotsalainen auto, kun se valmistetaan Belgian tehtaalla? Entäs Jaguaarin omistajat? Itse asiassa poikkeuksetta teillämme rullaavista Jaguaareista 95% on Ford. Valmistettu halpamaissa ja halpatyövoimalla. Samalle alustalle, kuin joku Mondeo etc...

Eikä Toyotakaan ole enää aina laatumaasta, vaan esim. euroopassa valmistetaan Auris, Yaris, Verso ja Avensis. Corollat tulevat Etelä-Afrikasta. Hiluxit valmistetaan Etelä-Afrikassa ja Thaimaassa. 

Oikeasti ja ilman sarvia Trump asetti tullit alumiinin ja teräksen tuonnille, koska jotkut muut ovat aloittaneet sen ensin. Trumpin ja USA:n on pakko seurata, ellei käännöstä tapahdu. Kiinalla on tässäkin avaimet, kuten monessa muussakin. Kilpailu ja menestyminen globaalisti on tänä päivänä politiikkaa, eikä perustu enää aijempiin arvoihin.

Huvittavinta kuitenkin on tämä EU:n politiikka tullien ja Venäjäpakotteiden suhteen. Järkyttävän suuret mittasuhteet saanut energiapolitiikka ei suinkaan vähäisimpänä ja siitä ihan pieni esimerkki:

Koko EU:n olemassa olon ajan on EU:n poliitikot toitottaneet uusiutuvien energiamuotojen suosimista. On jaettu "tuulitukea, biokaasutukea, kehitysrahoja eri biopolttoaineiden kehitykseen ja valmistukseen,... mutta 2014 EU asetti Kiinalaisille aurinkopaneeleille 40% tuontitullin??? Nyt se on jo 50%, ettei vaan kukaan kuluttaja tilaisi edullisia aurinkopaneeleja Kiinasta!!!

Ai niin. Pakkohan se on lisätä edes pieni virke maahanmuutosta, jotta aihe kiinnostaisi tänä päivänä. 

2013 Teresa Moda -niminen vaatetehdas oli tulessa, ja sisällä oli ihmisiä. Tehtaaseen kyhätyssä makuusalissa oli nukkunut sunnuntaiaamuna 11 työntekijää. Yhdellä heistä oli ollut mukanaan pieni lapsi. Tulipalon arveltiin syttyneen retkikeittimestä, jolla työntekijät laittoivat ruokansa. EU:n standardeja vilisevässä lainsäädännössä varauloskäyntejä ei ollut ja ikkunat oli teljetty. Seitsemän työntekijää kuoli ja kaksi kiidätettiin sairaalaan kriittisessä tilassa. Onnettomuus tapahtui Italiassa, muodin mekassa, Toscanan maakunnassa sijaitsevassa Praton kaupungissa, jolla on tuhatvuotinen historia vaatteiden valmistuksessa.

Nykyään se tunnetaan ennen kaikkea kiinalaisten omistamista tehtaista. Niitä on alueella arviolta 4 000. Joukkoon mahtuu niin kunniallisia yrityksiä kuin riistotuotantoa, joten onko Adidaksesi oikeasti adidakset vai halpa kopio? Adidaksen vaatteita ommellaan Georgiassa 5 euron päiväpalkalla sekä H&M:n ja Zaran vaatteita mm. Turkissa ja Bulgariassa. Bulgariassa yhden H&M topin ompelusta työntekijä saa 50 centtiä ja työ saattaa kestää tunnin. Euroopan unioniin Bulgaria liittyi vuonna 2007. Melko hiljaista ollut mediassa ja ihmisoikeusjärjestöjen palstoilla?

 

https://yle.fi/uutiset/3-10273727
https://www.tekniikkatalous.fi/arkisto/2011-03-22/Tied%C3%A4tk%C3%B6-mis...
http://terhihautamaki.net/blog/2015/12/31/kuluttaja-euroopan-hikipajat/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Oikeasti ja ilman sarvia Trump asetti tullit alumiinin ja teräksen tuonnille, koska jotkut muut ovat aloittaneet sen ensin. Trumpin ja USA:n on pakko seurata, ellei käännöstä tapahdu.

Onko todella noin? Sehän tarkoittaa että Trump valehteli, väittäessään teräksen ja alumiinin tuontitullien olevan kansallisen turvallisuuden turvaamistoimi. Olen järkyttynyt.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

No onhan se sitäkin. Vai eikö ole?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Ainakin olisi parempi olla. Muuten se on käsittääkseni Yhdysvalloissa laiton. Esittämäsi perustelu langettaa epäilyksen varjon suojatullin asettamisen vilpittömyydelle, ellei jopa tee siitä laitonta.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen Vastaus kommenttiin #7

Mielenkiintoinen näkökulma. Täytyypi ihan perehtyä.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Näköjään alumiinin ja terästen tuontitulleilla on myös kansallisen turvallisuuden näkökulmasta merkittävä vaikutus. Myös monilla muilla metalleilla ja etenkin erikoisimmilla on merkittävä vaikutus. Trump ei valehdellut.

Asia liittyy kovasti sota- ja energiateollisuuteen, enkä ala tätä sen enempää avaamaan, mutta jokainen voi halutessaan perehtyä vaikka googlettamalla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Totta ihmeessä teräs ja alumiini liittyvät kansalliseen turvallisuuteen maassa jossa on suuri puolustusteollisuus. Mutta se ei tarkoita että tullit asetettiin kansallisen turvallisuuden turvaamismotiivein. Kolmen pisteen vihje on ristiriita kampanjan aikaisten puheiden kanssa...

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen Vastaus kommenttiin #21

Näinkin. Tiedonjanoiset etsivät lisää...

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Trumpin löysät vaalilupaukset "Yhdysvallat ensin" on aiheuttamassa kauppasodan ja on todennäköistä, että tästä kauppasodasta kärsii eniten "jenkkiduunari"

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Itse ajattelen niin, että nokittelusta kärsii kaikki kuluttajat ympäri pallon. Sitä paitsi Trumpin lyhyen kauden aikana on jo jenkeissä työllisyys kohentunut merkittävästi.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

... sodassa on aina vähintään kaksi osapuolta.

Käyttäjän MikaRiik kuva
Mika Riikonen

USA:n suurin naulojen tuottaja on jo laittanut väkeä pihalle ja harkitsee koko toimintansa siirtämistä ulkomaille, koska meksikolaiselle teräkselle asetettu tulli nosti heidän tuotteensa hintaa niin paljon, että tilaukset romahtivat puoleen.

Amerikkalaiset autonvalmistajat ovat jo vedonneet Trumpiin, ettei ulkomaisille autoille asetettaisi uusia tulleja.

Ekonomistit ovat arvioineet metallitullien tuovan 26,000 uutta työpaikkaa mutta tuhoavan samalla 495,000 jobia.

Tuollaista on maan johtaminen populismin opeilla....

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Tuleekohan Harley-Davidsonista Heinrich Davidson?

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Olen henkilökohtaisesti melko varma, että alkuperäinen jää voimaan joka tapauksessa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Taitaa olla jenkeissäkin päinvastaisia vaikutuksia, jos noille autoille Trumpetti tulleja laittaa.

Työpaikat siellä ovat uhattuna.

https://yle.fi/uutiset/3-10277304

Mut jos ei ymmärrä, niin sitten ei vaan ymmärrä. Ei tämäkään asia ole ensimmäinen asia, joka täytyy Trumpin kalloon takoa kantapään kautta, mutta käy se tietysti noinkin.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Tämähän on juuri sellainen asia, että miltä kantilta katsoo ja miltä kantilta uutisoidaan. Eli juuri sitä mitä aijemmin esille otin. (Poliitikot markkinoilla ja vaalitoreilla). Kiitos Petteri asiallisesta kommentista!

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Harley Davidsonia myydään Yhdysvalloissa enemmän, kuin muualla maailmassa yhteensä. Jenkit ostavat sen juuri siksi, että se on tehty USA:ssa - ei siksi, että se olisi jotenkin teknisesti ylivoimainen.

Mielestäni erittäin epäviisas ratkaisu HD:lta tuhota omat markkinansa jonkun alle 20% Euroopan markkinaosuuden vuoksi. Sillä ei ole mitään edellytyksiä pärjätä eurooppalaisena tai japanilaisena merkkinä.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Linjama löysi keskeisen asian. Harley Davidson on merkki, jolla on suurin kannattajakuntansa ja juuret tietenkin siellä kotimaassaan.

Merkkinä ja brändinä Harley on myös kovin haluttu ympäri maailman motoristien piireissä, vaikka etenkin arvokkaiden vanhempien pyörien kohdalla joutuukin elämään näpit mustana lähes päivittäin.

Omasta mielestäni Harley Davidson tekisi historiansa suurimman virheen siirtämällä tuotantoa amerikasta muualle, olisipa syy mikä tahansa. Brändi on niin vahva, ettei mielestäni millään politikoinnilla pitäisi edes yrittää vaikuttaa itse tuotteen alkuperäisyyteen.

Markkinat kyllä hoitavat politikot pihalle, tässäkin tapauksessa, mikäli yhtiön johdolla on ylpeys ja itse tuotteen arvostus tallella.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Ne jotka ovat lianneet käsiään otsikossa mainitun konepyörämerkin kanssa tietävät myös että merkkiä valmistetaan myös Australiassa, Brasiliassa, Intiassa ja kohta myös Thaimaassa. Lähempänä kuluttajaa. Tulevaisuudessa myös EU:ssa, eurooppalaiselle kuluttajalle.

Yhtiön johdon antamien haastattelujen mukaan tavoitteena on vuoteen 2027 mennessä kasvattaa globaalia kaupankäyntiä 50 prosenttiin yhtiön tuotannosta ja sen johdosta suuntaus siirtää tuotantoa ja työtä lähelle asiakkaita menee nyt näin. Toki Trumpin sekoilu suojatullien kanssa antaa kehitykselle mukavasti vauhtia. Ja amerikkalaiselle duunarille monoa.

Tuotannon siirtyminen tappotullien ulottumattomiin ei ole vähentänyt suuren yleisön mielikuvaa tuosta brändistä nimenomaan amerikkalaisena tuotteena. Ihan yhtä vähän kuin Suomessa tehty Mersu mielletään edelleen saksalaiseksi laaduksi.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Toki näin ja yhä enenevissä määrin. Lopputulemama on kuitenkin se aitous ja valmistusmaa.

Vertailuun voisi hyvinkin ottaa vaikka sähkökitaran. Fender on yksi maailmalla tunnetuimmista sähkökitaroista ja tänäkin päivänä vain alkuperäismaassa valmistetuilla Fendereillä on se arvostettu status, vaikka kopiot soivat jopa paremmin.

Brändi on, mutta silti valmistusmaa luo tuotteelle arvon tänäkin päivänä. Ehkäpä tämän politikoinnin vuoksi on nykyisin monilla tuotteilla olemassa myös aitoustodistu?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Mistäpä siis löytyisi puolue joka hallitusneuvotteluissa kieltäisi Suomessakin lisenssillä valmistettavat globaalien yritysten tuotteet. Saati tuomitsisi vastaavan toiminnan nyt vaikkapa viimeisen sadan vuoden ajalta.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen Vastaus kommenttiin #19

Hetkessä löytyy! Vihreät. Globaaleilla markkinoilla suomessa tuotetut turkikset ova juuri tällainen pyytämäsi esimerkki. Voisin kuvitella myös puunjalostuksen saralta vastaavaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset