selavii Luomu Seppo kannattaa kaikkea hyvää

Nuorten kevytautot, parempi kuin muovikopperot!

  • muovikoppero
    muovikoppero
  • Nissan Micra
    Nissan Micra


Heti aluksi "Ei, en ole kieltämässä nuorilta oikeutta ajaa mopokortilla katetulla kulkuneuvolla, vaan päin vastoin haluaisin siirtää 15v. täyttäneet liikkumaan oikealla autolla, joka on läpäissyt EU:n vaatimat turvallisuustestit. Ehdottaisin, että oikeisiin ja turvallisempiin autoihin asennettaisin rajoitin, ettei auto kulje yli 45 km/h ja tällaista autoa voisi 15 vuotias mopokortin omaava kuljettaa liikenteessä, kuten nyt turvatonta muovipurkkia".
Näin esitin täällä puheenvuorossa jo 2013. http://selavii.puheenvuoro.uusisuomi.fi/149246-mopoautot-kiellettava 


Nyt Hallitus haluaisi tuoda liikenteeseen nuorten kevytautot jo marraskuussa 2019. https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201807232201090896_oa.shtml


"Hallitus haluaisi sallia henkilöautojen muuttamisen kevytautoiksi, joita saisi kuljettaa 15-17-vuotiaana. Kevytautojen sallittu maksiminopeus olisi 45 kilometriä tunnissa".


Korjaisin Hallituksen esitystä heti ensimmäiseksi niin, että se koskisi myös vanhempiakin "koppimopon" kuljettajia, eikä vain 15-17 vuotiaita. Ja koska en ole esitystä lukenut, niin voihan luotettavan median, eli Iltalehden otsikossakin olla virhe, ellei journalisti ole viitsinyt tarkastaa faktoja.


Enivei, asialla on tietenkin sekä puoltajia, että kieltäjiä. Kumoan tässä nyt yleisimpiä harhaluuloja kielteisiin perusteisiin:


Kielteisesti suhtautuvat ovat joko jättäneet perehtymättä aiheeseen tai eivät halua "hidastelijoita" liikenteeseen. Yksi tällainen on Poliisihallitus. "Poliisihallitus toteaa lausunnossaan, että nopeudenrajoittimien kiertämisen tekniset toteutustavat kehittyvät jatkuvasti, mikä vaikeuttaa valvontaa. Poliisihallitus nostaa esimerkiksi Ruotsissa nuorten suosimat autosta muunnetut EPA-traktorit, joita on viritetty paljon". 


Ja tottahan tämä tietenkin on osittain, mutta vain oisittain, sillä virittämisiä tapahtuu koko ajan riippumatta siitä mitä laissa on määrätty. Myös nykyisiä mopoautoja (muovikopperoita) viritetään, eikä virittelyä voida koskaan kitkeä kokonaan pois. Aiheesta tietämättömien ja perehtymättömien on kuitenkin helppo tarttua siihen, mikä on ollut vallalla jo vuosikymmenet ja jupista vastaan vaikka periaatteesta. 


Ainut tapa ehkäistä virittämistä on riittävän suuri rangaistus, joka ennalta ehkäisee "täysijärkisiltä" halun virittää. (Esimerkiksi vaikkapa 10 vuoden esto suorittaa mitään ajokorttia).


Itse olen nähnyt kuinka sähköpolkupyörä pyyhkäisee 60km. nopeudessa autoni ohi ja siitä kiinnostuneena tutkin hieman asiaa. Selvisi, että eräitä malleja voi virittää kahdella n. 15cm pituisella sähköjohdolla kulkemaan reippaat 60 km/h ja ennätykset Suomessa huiteli tuolloin 120 km/h. (vuosi 2016). Virityssarjoja saa myös myydä laillisesti Suomessa ja tässä lienee myös yksi ajattelun paikka. En laita linkkejä. Googlettakaa itse jos on itsetuhoisia ajatuksia.


Myös Liikenneturva ja sisäministeriö on huolissaan kevytautojen viritysmahdollisuuksista. Yksi "asiantuntia" toteaa:  "Niissä huippunopeus on aivan jotain muuta kuin viritetyn mopoauton, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen", sen pidemmälle ajattelematta. Palaan tähänkin asijantuntijan lausumaan blogin lopussa.


Useammassa lausunnossa tuli esiin myös se, ettei esitysluonnoksessa huomioitu sitä, miten kevytautoihin siirtyminen vaikuttaisi matkustajamäärään. Mopoautoissa sallittu matkustajamäärä on yksi, mutta nyt lausunnolla olleessa luonnoksessa ei ole mitenkään rajoitettu matkustajamäärää kevytautolle. Luonnos voidaan tältä osin korjata helposti ja yksinkertaisesti rajoittamalla matkustajamäärää, mikä sinällään ei kuitenkaan lisäisi itse liikenneturvallisuutta. Toisaaltaan olisiko tällainen rajoitus ristiriidassa uuden taksilain kanssa? Voin olla väärässä, mutta ainakin taksilakiluonnoksessa oli mahdollisuus myös 16 vuotiaan harjoittaa mopoautolla taksiliikennettä. Palaan lopussa myös tältä kantilta.  https://www.aamulehti.fi/kotimaa/taksi-voi-olla-vaikka-mopoauto-ensi-vuo...


Hallituksen esitysluonnosta kannattivat Suomen Autokoululiitto, Liikenteen turvallisuuskouluttajat, maa- ja metsätalousministeriö, Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK, Autoalan Keskusliitto, Autotuojat ja -teollisuus, Autoliitto, OP Ryhmä, Liikenteen turvallisuusvirasto, opetus- ja kulttuuriministeriö, opetushallitus, poliisihallitus, sisäministeriö, Suomen Autoteknillinen Liitto, Suomen Taksiliitto sekä 11 yksityishenkilöä.


Vastustajia ovat Suomen Mopoauto, Suomen Motoristit, Oy Brandt Ab, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto, ympäristöministeriö, Helsingin seudun liikennekuntayhtymä, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL, SF-caravan, Pyöräliitto sekä kolme yksityishenkilöä.


Intressit lienee jokaisen nähtävissä. Kyse ei ole osapuolten välillä mitä ilmeisemmin turvallisuudesta.
Ja kuten lupasin, niin vastustajat voisivat perehtyä itse asiaan syvällisemminkin, mutta tässä yksi hintaluokka ilmaiseksi vertailtavana liittyen turvallisuuteen:


Mopoauto Aixam CITY PREMIUM, hinta ilman lisävarusteita alkaen 14 490 €.
Turvallisuus:

ABS-jarrut Ei ole, (tehdastoimitus-lisävarusteena) •
Etusumuvalot •
Hätävilkkujen automaatinen aktivointi hätäjarrutuksen yhteydessä •
Hätävilkut •
Ilmastointi •
Jousella palautuvat etuturvavyöt •
Kaksi nopeuksinen tuulilasinpyyhkijä tihkukytkimellä •
Käynnistyksenesto kun vaihde on päällä •
Kolmas jarruvalo (LED) •
Laminoitu tuulilasi •
LED vilkku peilissä •
LED-päivävalot •
Ohjauksen ajonestolukko •
Peruutusvalot (2) •
Sisältä säädettävät suuret sivupeilit •
Sivuikkunoiden huurteen poisto •
Sumuvalot takana (2) •
Takaikkunan pyyhkijä •
Takaikkunan sulatus •
Taustapeilin päivä- ja yöasetus kääntämällä •
Tehokas kolminopeuksinen lämmitys/sulatuslaite •
Tehokkaat halogenvalot •
Tuulilasin pesin ja automaattisesti aktivoituvat pyyhkijät •
Ultrapehmeä vaihteen käyttö •
Vahvistetut etu- ja takapuskuri •
Vahvistetut ovet •
Valojen päälle jäämisestä ilmoittava äänimerkki
http://www.aixam.fi/fi/city/premium#equipements


Oikea auto Nissan Micra Hinta alkaen 14 791 €.
Turvallisuus:
ESP-AJOVAKAUDENHALLINTAJÄRJESTELMÄ
ABS-JARRUT, HÄTÄJARRUTUSTEHOSTIN JA EBD
6 TURVATYYNYÄ (KULJETTAJAN, ETUMATKUSTAJAN JA SIVUTURVATYYNYT SEKÄ TURVAVERHOT), POISKYTKETTÄVÄ ETUMATKUSTAJAN TURVATYYNY
MÄKILÄHTÖAVUSTIN
ÄLYKÄS PIDONHALLINTA
ÄLYKÄS KORINVAKAUTUSJÄRJESTELMÄ
TURVAVYÖN VAROITUSVALO (KULJETTAJAN, MATKUSTAJAN JA TOISEN RIVIN ISTUIMILLA)
KOLMIPISTETURVAVYÖT, KORKEUDENSÄÄTÖ, KAKSINKERTAINEN ESIKIRISTIN JA VOIMANRAJOITIN
AJONESTOLAITE
ISOFIX -KIINNIKKEET TAKAISTUIMISSA SEKÄ ETUMATKUSTAJAN ISTUIMESSA
AUTOMAATTISET HÄTÄJARRUTUSVALOT
SÄHKÖTOIMINEN OHJAUSTEHOSTIN
RENGASPAINEEN VALVONTAJÄRJESTELMÄ
ÄLYKÄS HÄTÄJARRUTUSTOIMINTO
AUTOMAATTINEN AJOVALOJEN VAIHTOJÄRJESTELMÄ
ÄLYKÄS KAISTAVAHTI
IMS-SARJA, RENKAANPAIKKAUSSARJA
LIIKENNEMERKKIEN HAVAINNOINTI
VARARENGAS

https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henkiloautot/micra/vertaile.html


Edellisen lisäksi täytynee muistuttaa myös tulevasta:


EU:n on listannut 11 turvajärjestelmää, jotka tulevat pakollisiksi kaikissa uusissa henkilöautoissa alkaen vuodesta 2021. Tämä ei koske "mopoautoja".  Pakollisiksi turvajärjestelmiksi on kirjattu automaattinen hätäjarrutus, alkolukko, kuljettajan vireystilan valvonta, hätäilmoitusjärjestelmä, hätäpysäytysmerkki, kehittyneemmät turvavyöt etumatkustajille, parannuksia jalankulkijoiden suojaamiseksi, älykäs nopeudensäädin, kaistavahti, peruutuskamera ja kehittyneemmät sivutörmäyssuojat.


Nämä 11 liikenneturvallisuutta edistävää toimintoa pitää löytyä jokaisesta uudesta henkilöautosta vuoden 2021 alusta lukien. 


Jos ja kun osa haluaa puuttua kielteisesti uudistukseen nyt, niin voisiko joku "kriittinen" valaista miksi turvallisempi on turvattomampi? 


Mikäli viitsii perehtyä päättäjän asemassa kulloinkin esillä olevaan, niin tietoahan etsivälle löytyy. Nykyiset autot voidaan estää myös ohjelmiston manipuloinnilta niin, ettei tällaisen yrityksen jälkeen auto käynnisty ollenkaan, vaan auto tulee viedä trailerilla valtuutettuun merkkikorjaamoon. Elämme vuotta 2018 ja "kalkkiksetkin" voisivat siirtyä samalle vuodelle.

Ps. Olisiko myös matkustajan kannalta turvallisempaa valita EU:n turvatestit läpäissyt Nissan Micra,  ESP-AJOVAKAUDENHALLINTAJÄRJESTELMÄ, ABS-JARRUT, HÄTÄJARRUTUSTEHOSTIN JA EBD,
6 TURVATYYNYÄ (KULJETTAJAN, ETUMATKUSTAJAN JA SIVUTURVATYYNYT SEKÄ TURVAVERHOT), POISKYTKETTÄVÄ ETUMATKUSTAJAN TURVATYYNY,... Bernerin taksilakiin, vai nykyisin sallittu muovikopperokyhäelmä "mopoauto"?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Ajoneuvojen painoista puhuttaessa tässä mopoauton ja oikean auton vertailussa on hieman kummallista, etteivät kriitikot huomaa ollenkaan esim. traktoreita, joilla paino voi olla 6-10 tonnia ja niitä saa kuljettaa 15 vuotias maanteillä. Tänä päivänä nuo möhkäleet kulkevat jopa 70 km/h ja kyydissä saa olla vaikka koko suku.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Nimenomaan myös tämä näkökulma on tärkeä, muille vaaraksi olevat isopyöräiset maatalausoneet pois teiltä (kaikki muu kuin pakollinen maatalousajo). Maaseudulla usein nuoret ajavat ajonsa traktorilla, pahimillaan edessä on trukkipiikit heilumassa.. ja takapyörien nielu on vaarallinen.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ookkei, kerro nyt alkuun vaikka se, kumpi on helpompi (ja siten todennäköisempi) tapa tehdä 200 km/h tunnissa kulkeva rakkine, "virittää" mopoautoa, vai poistaa rajoitin henkilöautosta, joka ilman rajoitinta kulkee sen 200?

Sen jälkeen voit vaikka kertoa, onko näissä kevytautokaavailuissa mukana suunnitelmia 10 vuoden ajokielloista tai tällaisista kuvailemistasi teknisistä ratkaisuista: "Nykyiset autot voidaan estää myös ohjelmiston manipuloinnilta niin, ettei tällaisen yrityksen jälkeen auto käynnisty ollenkaan, vaan auto tulee viedä trailerilla valtuutettuun merkkikorjaamoon."? Ai ei vai?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Olen ajanut moottoritiellä rekan nupin perässä n. 130km/h mittarinopeudella. Vauhtia oli siinä määrin paljon, että katsoin parhaaksi soittaa poliisille, joka nupin sitten jonkin matkan päässä pysäyttikin.

Rajoittimen ohitus taisi tulla sekä kuljettajalle että yrittäjälle niin kalliiksi, että saattoi olla viimeinen kerta, kun moiseen ryhtyvät.

Olen jo itse kirjoittanut blogissani, että viritetyn kevytauton kovimmaksi sanktioksi voisi määrätä takavarikoinnin. Se saattaisi poistaa enimmän riskin virittelystä. Ajokortin lykkäytyminen tai nuorelle määrättävät sakot eivät kokemusperäisesti heitä juurikaan hetkauta. Ajoneuvon menettäminen hetkauttaisi nuoren lisäksi myös lystin kustantajia, eli vanhempia.

Yhdysvalloissa holhoojat saavat rangaistuksen, mikäli eivät valvo esim. lastensa koulussa käymistä.

Suomessa vanhempien vastuu tuntuu olevan nolla.

Typerimmät vanhemmat jopa virittävät lastensa kulkuneuvoja, jos piltti ei sitä itse osaa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"Olen jo itse kirjoittanut blogissani, että viritetyn kevytauton kovimmaksi sanktioksi voisi määrätä takavarikoinnin."

Esitin sinulle jo omassa blogissasi kysymyksen, johon et jostain syystä halunnut vastata: onko tällainen sanktio suunnitteilla, vai kirjoitteletko ihan vain lämpimiksesi?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen Vastaus kommenttiin #6

Näillä ilmoilla ei tarvitse lämpimikseen kirjoitella.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #8

Niin että sellainen sanktio on suunnitteilla jossain muuallakin kuin Kososen päässä?

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Jos joku haluaa virittää, niin hän voi laittaa vaikkapa siihen mopoautoon tuon kevytauton- tai muun moottorin ja se kulkee taas sen 200. Virittäminen on aina mahdollista eikä siitä koskaan päästä eroon. Kyse on turvallisuudesta.

Kummallassako autossa istuisit mielummin kolarin sattuessa?

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ihan varmasti noin. Mutta minä kysyinkin, kumpi on helpompaa. Mopoautoa lähtee harvempi rakentamaan kokonaan uudelleen, mutta rajoittimet katoavat varmasti useammalta.

Kumman valitse mieluummin kolarin toiseksi osapuoleksi, 500 kiloa painavan ja 45km/h kulkevan mopoauton, vai 1500 kiloa painavan ja 200km/h kulkevan "kevytauton"?

Kumpi lähtee helpommin lapasesta kun ajaa nappi laudassa?

Kumpi aiheuttaa todennäköisemmin henkilövahinkoja sivullisille?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen Vastaus kommenttiin #7

Uskoisin, siis en viittaa tilastoihin, että 100% törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista on aikuisten tekemiä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi Vastaus kommenttiin #9

Juu, noissa asioissa kannattaakin luottaa uskoon, ei tilastoihin.

Oikeastihan alle 18-vuotiaiden osuus törkeistä liikenneturvallisuuden vaarantamisista on noin 8%. Parhaiten kunnostautuvat 18-20 -vuotiaat (eli ne juuri auton rattiin päässeet), jotka tekevät niistä noin 24%, ja heti perään 21-24 -vuotiaat noin 16% osuudella.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Kalliit ja turvattomat muovikopperot on täysin järjetön valinta verrattuna edullisempaan pikkuautoon, riski kumpienkin virittelemisestä on liioittelua verrattuna saatuun hyötyyn.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset