EK:n esitys on lainvastainen
EK esittää 70 prosentin palkkatukea, jos yritys työllistää turvapaikan saaneen. Esitys rikkoo perustuslakia ja yhdenvertaisuuslakia.
EU:n työsyrjintädirektiivi tuli voimaan 2004, mutta se kumottiin 2015, ilmeisesti räjähdysmäisesti kasvaneen pakolaisvirran ongelmat huomattua. Laki kielsi sekä välittömän että välillisen syrjinnän ja syrjintään yllyttämisen. Syrjintä iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella oli kielletty.
Etenkin vihervasemmiston hiljaisuus asian ympärillä herättää kysymyksiä. Juuri lakkoilleet liitot ja muut duunarin oikeuksien puollustajat ovat suu supussa nyt tämän asian tiimoilta. Kun Suomalaisen työttömän oikeudet tasavertaiseen kohteluun ovat vaakalaudalla, niin hiljaisuudesta voi päätellä millä asialla nämä duunaripuolueiksi profiloituneet vihervasemmistolaiset kellokkaat ovat oikeasti kokoomuksen kanssa.
Matti ja Maija odottavat nyt siellä kortistossa, että valtio, EK ja hiljaiset duunaripuolueet lupaisivat heidän työllistämiseksi 70% palkkatukea ja tietenkin myös TES:in mukaisen palkan. Uuninpankkopojat ja tytöt, sekä liittojen herrat sulkevat somen, kunnes syntymätön kohu on laantunut ja vaalit käyty.
Noh, jälleen kerran ihan sama mulle. Tosin sen verran vielä kiihotan kokoomuksen ja EK:n vaaliorganisaatiota, että entäpäs jos ehdottaisitte yrityksille samaa 70% palkkatukea jos työllistäisivät kantasuomalaisen työttömän ilman mitään kielimuureja tai ylimääräisiä kotouttamisia, sekä koulutuksia? Nyt työssä käyvälle veronmaksajallehan tämä tulisi huomattavasti edullisemmaksi eikä tulonsiirtoja esim. autoilusta tarvitseisi kasvattaa ja siirtää pakolaiskustannusten peittämiseksi.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4161790/Suomeen+pitaa+houkutella+20+00…
”Yllättäen” olen kanssasi pitkälti samaa mieltä tässä asiassa.
EK edustaa nyt hiukan liian puhdasoppisesti AY-liikkeen tavoin oman porukkansa edunvalvontaa piittaamatta ideologisesta markkinatalouden pohjastaan. Eikös yritystukia ollut tarkoitus karsia? Eikös EK:kin ollut periaatteessa asian takana?
Annetaan markkinoiden hoidella palkat ilman, että mennään veronmaksajan taskuun. EK:n ehdotus haiskahtaa sosialismilta.
Ilmoita asiaton viesti
Jokainen meistä on väkisinkin välillä samaa mieltä.
Ja kyllä. EK:n ulostulo oli melko tavalla sieltä reunalta joka ei kohtelisi tasapuolisesti kansalaisia. Tietenkin joka taholla on omat edut kyseessä ja siksipä ihmettelenkin tuon toisen laidan edustajia ja sitä hiljaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Oman puolueen eri ryhmien edut menisivät ehkä liiaksi ristiin. Syytökset että alkavat persuilemaan veisi osan kannattajista…
Toisaalta liikaa tuollaista EK-sekoilun kannattamista ja osa duunareista ja muistakin nostaisi kytkintä.
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa kyseessähän on yksi populismin muoto. Aivan kuten tuossa kuikka ja Heino jo viittoilivatkin, niin haiskahtaa kalastelulta näin vaalien alla.
Ilmoita asiaton viesti
Ai se vain haiskahtaa?!
Ilmoita asiaton viesti
Tässäpä on EK:n sivuilta ohjelman tynkää ja alla linkki Häkämiehen esitykseen mediatilaisuudessa
”Elinkeinoelämän keskusliiton vaaliohjelman tavoitteena on nostaa Suomen työllisyysaste yli 75 prosenttiin:
se on edellytys suomalaisten arvostaman hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiseksi. Kaikkia toimialoja vaivaava osaajapula on ratkaistava ja työn tekemisen on oltava aina kannattavin vaihtoehto. Lisäksi EK:n esitykset koskevat mm. peruskoulun rahoitusta, tutkimus- ja innovaatiopanostuksia, maahanmuuttajien kotoutumista, markkinoiden avaamista ja ilmastonmuutosta.
Suomeen tulee houkutella vuosittaisen nettomaahanmuuton (15 000/v) lisäksi 20 000 – 35 000 kansainvälistä osaajaa vuoteen 2023 mennessä, esittää Elinkeinoelämän keskusliitto vaaliohjelmassaan. Työntekoon oikeuttavien oleskelulupien käsittelyaika saa olla korkeintaan kuukausi.
– Osaajapula on kasvun este. Tekijöitä tarvitaan nyt kaikkiin tehtäviin, kaikille toimialoille ja kaikenkokoisiin yrityksiin, EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies
Työn on aina oltava kannattavin vaihtoehto
EK esittääkin ansiotuloverotuksen asteittaista keventämistä 250 miljoonalla eurolla vuodessa. Työn on aina oltava kannattavin vaihtoehto.
EK on esittänyt, että kannustinloukut on purettava, ansiosidonnainen työttömyysturva porrastettava ja lyhennettävä sekä perhevapaajärjestelmä uudistettava. Lisäksi korkeakoulutusta on kehitettävä siten, että työelämässä jo olevat voivat päivittää omaa osaamistaan nykyistä joustavammin.
– Esitämme myös, että maahanmuuttajien kotouttamiseksi otetaan käyttöön jopa 70 prosentin palkkatuki yritykselle, jos se työllistää turvapaikan saaneen, Häkämies kertoo.
Osaamistakuu peruskouluun
EK esittää osaamistakuuta ja 100 miljoonan euron vuotuista lisäpanostusta peruskouluun. Osaamis-
takuu tarkoittaa, että jokainen nuori osaa peruskoulun päättyessä sujuvasti lukea, kirjoittaa ja laskea.
Perustaidot ovat oppimisen perusta.
– Jokaisen nuoren tulee saada riittävät valmiudet ja motivaatio jatko-opintoihin, mutta myös jatkuvaan oppimiseen läpi työuran. Tämä edellyttää lisää yksilöllistä tukea lapsille ja nuorille peruskoulun aikana.
Myös syrjäytymisen ehkäisyyn tarvitaan riittävät resurssit jo varhaisessa vaiheessa ja siksi lapsiperheiden kotipalveluita on lisättävä. EK myös laajentaisi maksuttoman esiopetuksen 5-vuotiaille.
Suomi johtavaksi innovaatiomaaksi
Tutkimus- ja innovaatiorahoitus tulee nostaa kilpailukykyiselle tasolle. EK:n esittää 300 miljoonan euron lisäystä TKI-panostuksiin vaalikauden loppuun mennessä. Häkämies uskoo, että Suomi voidaan palauttaa johtavaksi innovaatiomaaksi.
– Suomeen voidaan palauttaa maailmanluokan TKI-malli, jossa yritykset, tutkijat ja rahoittajat hakevat yhdessä ratkaisuja isoihin haasteisiin. Digitalisaatio ja tekoäly voidaan kääntää Suomen mahdollisuuksiksi.
Vuoteen 2030 mennessä TKI-panostusten tulisi olla 4 prosenttia bruttokansantuotteesta.”
https://ek.fi/wp-content/uploads/EK-Vaaliviestit-M…
Toki tuolta ohjelmasta voi nostaa yksittäisiä kohtia ”repeloitaviksi” ja tehdä oma ”mieleinen tulkinta”. Henkilökohtaisesti olen 95%:sti ohjelmassa esille tuotujen asioiden takana.
Suomi voi hyvin – vain jos yrityssektori työntekijöineen; vientiin painottuen, voi hyvin. Yrityssektori on petrannut kehittämisen ja investointien kautta ”juoksuaan” viimeisen 5 vuoden aikana. Samaan hengen vetoon on todettava, että ilman TKI panostuksia (EK:n esityksessä 4% bruttokansantuotteesta vuoteen 2030 mennessä) jaettava alkaa ohentua ja valtion velkaantuminen kääntyy jyrkkään kasvuun. Mikäli aiotaan säilyttää edes kohtuullinen hyvinvointi.
Ilmoita asiaton viesti
Perustuslain?
Perustuslaissa sanotaan: ”Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan…”
Positiivisessa diskriminoinnissa on hyväksyttävä peruste, auttaa esimerkiksi kotoutumaan tai ehkäisemään syrjäytymistä, mikä on sekä etua saaneet että muiden etu. Pakolaisten syrjäytyminen taitaa tosiasiallisesti olla kantasuomalaisten syrjäytymistä vakavampi ongelma, vaikka sekin toki on vakava ongelma.
Ilmoita asiaton viesti
”mikä on sekä etua saaneet että muiden etu.”
Miten se on muiden etu?
Ilmoita asiaton viesti
Jotkut saavat ilmeisesti etua siitä, että maksavat toisen palkasta 70%. Tällaiset edunsaajat voisivatkin ilmoittautua, niin tarjoaisin heille heti tuollaista tilaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Positiivinen syrjintä on toki laissa kirjattu ja sen kummallisemmaksi se muuttuu mitä tarkemmin sitä avattaisiin. Positiivistä syrjintää voisi käyttää myös kotimaisen työvoiman työelämään saattamiseksi ihan samoilla perusteilla kuin muidenkin, mutta missä ovat ne tahot jotka tällaista esittäisivät?
Ilmoita asiaton viesti
EK ei ole lakia säätävä elin Suomessa. Lobbari lobbarien joukossa.
Ilmoita asiaton viesti
Ulkoparlamentaarinen toimija?
Ilmoita asiaton viesti
…kuten lakkoilevat liitotkin.
Ilmoita asiaton viesti
Paljonkos niitä työttömiä Suomessa olikaan? reipas 200 tonnii vai enemmän?. Rinne taisi mainita meidän työttömät, kun kuuntelin duunissa sivukorvalla tuota EK live juttua.
Suomessa Juhana Vartiaisen mielestä työttömiä pitää olla kortistossa hiukan yli 6%, jotta palkat- ja hinnat eivät nousisi, oli myös huolissaan kilpailukyvystä.
Tuo ongelma korjataan tuomalla erittäin ”halpaa” työvoimaa.
Minusta on erittäin hienoa, että pikku hiljaa Finski miehet ja naiset ovat heräämässä tähän vedätykseen ja miksi se maahanmuutto on elämää tärkeämpi agenda EK:lle ja parille valtapuolueelle.
Ilmoita asiaton viesti
”Vaikka se maksaa yhteiskunnalle aluksi, niin se maksaa myös itsensä takaisin verrattuna siihen, että maahanmuuttajat ovat pitkän aikaa vain työttöminä.
EK esittää myös pitkäaikaistyöttömien ja osatyökykyisten palkkatuen nostamista.”
No saahan sitä esittää. Ja onhan meillä toki nytkin erilaisia tukimuotoja mm. kasvuhakuisille yrityksille avainhenkilöiden (50% max 2 vuotta) palkkaamiseksi. Ja useita tukimuotoja työttömien palkkaamiseksi. Mutta kun ei kysyntä kohtaa tarjontaa.
Kyllä se henkilökunnan saaminen on erityisesti valmistavassa teollisuudessa oikeasti ongelma. Suuria ongelmia on myös ajoneuvojen korjauspuolella. Nämä mm. tunnen henkilökohtaisesti. Alueina Joensuu, Kuopio ja Mikkeli. Yhdessä yrityksessä kokeillaan sellaista ratkaisua, että pyritään 10 työntekijää palkkaamaan seuraavan puolen vuoden aikana. Kun lehti-ilmoitukset ja TE-toimiston palvelut (jotka sinällään ovat aikaisemmin toimineet hyvin) eivät ole tuottaneet tulosta, yrityksen palkkalistoilla oleva hlö saa 1000 €/hlö jos vinkki johtaa palkkaamiseen. Katsotaan tuottaako tuloksia.
Minun tietämät konkreettiset ongelmat liittyvät yrityksiin, jotka työllistävät 20….150 hlöä. Voin vain kuvitella millaiset ongelmat ovat Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa, joissa muutamien työssäkäyntialueiden työttömyysprosentti heiluu 2..3 %:n välillä.
Ilmoita asiaton viesti
Korjataanpas heti, että kyseessä ei ole maahanmuuttajat vaan pakolaiset. Nämä kaksi asiaa tulisi eritellä jo muutoinkin aina, kun puhutaan muualta tänne saapuvista tai saapuneista. Keskustelua toki voi myös tahallaan hämärtää työperäisen maahanmuuton ja humanitäärisen maahanmuuton ymppäämisellä yhteen. EK esitti turvapaikan saaneille 70% palkkatukea.
Tuossa yllä esitit alan ammattilaisena joitakin kokeilumalleja. Voisiko esittämiisi ongelmiin ratkaisuna olla EK:n esittämä malli?
Ilmoita asiaton viesti
Kun vuonna 1985 muutin Pohjois-Karjalaan mm. Polvijärvellä ja naapurikunnissasi Outokummussa ja Juuassa oli aloittavalle ja/tai voimakkaasti toimintaansa kehittävälle teollisuus- ja teollisuutta palveleville yrityksille koko palkattavaa henkilökuntaa kohtaan seuraavat max tuet: 1. vuosi kaikista palkoista sosiaalikuluineen 55%. 2. vuosi 45% ja 3. 35%. Lisäksi investoinneille 45%. Asiantuntijapalkkiohin sai 75%:n tuen. Oli myös niin haluttaessa 100%:n poisto-oikeus.
Ne olivat niihin vuosiin aikamoinen piristysruiske kuntiin mutta negatiivisena puolena oli muutamissa tapauksissa kilpailun vääristyminen. Yrittäjille tuli kiusaus hinnoitella tukea tuotteisiin. No – noitten ruiskeitten seurauksena ja ansiosta, nykyisin alueen noin 1500 teollisesta työpaikasta valtaosa on valtion panostuksien ansiota. Sinällään valtiolle hyvä sijoitus tuohon aikaan.
Nyt on siirrytty täsmä tukeen ja kiitos EU:n tuollaisiin tukiprosentteihin ei ole enää mahdollisuuksia. Laaja käynnistämistuki jäi kokonaan pois EU:n myötä.
Kaikki tuet ovat aikaan sidottuja (yleensä 6…12 kk kun puhutaan palkasta). Sitten se kynnys työllistämiseen – erityisesti pienissä yrityksissä. Valmista tekijää yrityksien erikoistumisien myötä löytyy aniharvoin. Ei edes kilpailijalta. Toki peruskoulutuksen ja ammattiopiskelut käynyt motivoitunut henkilö on helppo kouluttaa sisäisesti ”mestari-kisälli” periaatteella. Muutaman kuukauden ajan mestarin ja kisällin yhteinen tulos on reilusti huonompi kuin mestarilla yksinään. Mutta sen jälkeen kun homma pyörii voi kaikki olla tyytyväisiä – vuosiksi eteenpäin.
Onhan se tilanne toinen jos ja kun tulijalta puuttuu koulutus + kielitaito. Sopivaa ”mestaria” on vaikeampi löytää ja se maksaa. Tässä mielessä 70%:n tuki vaikkapa vuodeksi ei ole huono esitys. Kuinka monella tähänkään on varaa, on toinen kysymys. Luulisin, että 1..3 hlön yrityksissä innokkuutta löytyy varsin vähän sitoa vaikkapa itse yrittäjä vuodeksi mestarin hommiin. Kyllä siinä liikevaihto pienenee ja/tai päivä pitenee. Olisihan tuo 70% joka tapauksessa pienempi kuin 100% valtion/kunnan näkökulmasta ja esim. vuoden päästä kustannus alenisi varsin pieneksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kukahan keksii pätevän selityksen miksi veronmaksajien kannattaa maksaa vielä yksityisen sektorinkin palkat? Ehkä verotulojen lisääminen olisi yksi pätevä syy ja kun lisää verotuloja voi palkata enemmän työntekijöitä vai maksaako nämä veroja ollenkaan no lisätään suomalaisten verotusta.
Ilmoita asiaton viesti
Asiahan on niin moni syinen, ettei tuohon voi vastata yksiselitteisesti.
Itse näkisin, että etenkin pienillä ja kasvussa olevilla yrityksillä on juurikin tällaisia ”kasvukipuja”. Yritys tarvitseisi palkata yhden tai useammankin työntekijän kasvun saavuttamiseksi, mutta se valtava byrokratia ja riski liittojen yms. lainsäädännön myötä laittaa miettimään uskaltaako riskiä ottaa.
Ihan yksinkertainen ja tietysti myös inhimillinen tilanne syntyy silloin, kun työllistettävä olisi nuori nainen. Yrittäjän on pakko ajatella mm. mahdollista tuöntekijän raskautta ja sitä myöten äitiyslomaa. Tämä on ihan todellinen fakta tämän päivän työmarkkinoilla. Ja vain jäävuoren huippu yrittäjän kasvukivuissa.
Oikeastaan jos unohdetaan suomen byrokratia ja työmarkkinaehdot lakeineen ja ammattiyhdistyksineen, niin ainut pätevä selitys työmarkkinatukien muodossa tehtävälle tulonsiirrolle veronmaksajien kukkarosta on se, että tuottavan työn tuottavuusarvo siirtyy valtion taseeseen positiivisena tuloksena. Valtion tulot kasvavat vain lisäarvoa tuottavasta työstä.
Jos asia on vaikeaa ymmärtää maallikkojärjellä, niin kuvitelkaapa tilanne jossa kaikki suomalaiset olisivat valtion virkamiehiä, jotka siirtäisivät paperia toiselta toiselleen sen sijaan, että nämä virkamiehet hakkaisivat puita pilkkeeksi ja möisivät ne ulkomaille. Kummassako tapauksessa työ tuottaa valtiolle lisäarvoa?
Ilmoita asiaton viesti
Selvää sosialismia tuo on. Onko tuonne hallitukseen pyrkimässä yhtään markkinatalouspuoluetta?
Ilmoita asiaton viesti
Raha menee useilla vankan ideologiansakin edelle. Lisää yritystukia siis ja valtio maksamaan työntekijöiden palkatkin mikäli vain mahdollista… ja niin paljon kuin mahdollista.
Saattaa tehdä tiukkaa valtiolta vain löytää kaikkeen uuteen kivaan varoja eli muualta pitää karsia… kohteita aina löytynee.
Ilmoita asiaton viesti
Karsitaan köyhiltä ja pienituloisilta tai korotetaan kulutuksen veroja. Viime kuussa LM-toppa maksoi 6,80€ ja nyt 7,10€.
Dieseliä sai kuukausi sitten edullisimmillaan 1,38€/ litra ja nyt 1,52€/ litra. Teiden kunto ei tosin parane vaikka polttoaineet maksaisivat 6€/litra.
Ilmoita asiaton viesti
Sosialismiä siinä mielessä, että tavoitteena on saada halpoja työntekijöitä, laskea palkkoja, heikentää työehtoja, ”uudistaa” sosiaaliturvaa,… ja tällaisessa kokoomuksen mukaan lähtisi SDP, keskusta, vihreät, rkp, vasemmistoliitto,… noh siniset eivät lähde, kun ei tule edes eduskuntapaikkaa. Ja ainutta työväen putkosen puoluetta ei gallup kärjen mukaan edes huolittaisi: https://www.verkkouutiset.fi/is-perussuomalaiset-e…
Ilmoita asiaton viesti
”Suomeen pitää houkutella 20 000–35 000 ulkomaalaista töihin” (TS)
Tämän ehdotuksen mukaan Suomessa olevat maahanmuuttajat eivät riittäisi vaan vaaditaan uusia tulijoita. GCM sopii kokoomukselle tähän ”työvoimapulaan” kuin nenä päähän, työntekijöiden varastoa riittää kun ei välitä massiivisista kustannuksista veronmaksajille, mutta ainahan voi veroja korottaa ja ottaa lisää velkaa, pääasia että EK on tyytyväinen.
Ilmoita asiaton viesti
EK ja työnantaja hyväksyvät varmasti hyvin mielellään myös sen, että kaikista palkoista kaikille valtio maksaisi tukena työnantajille 70 %. Kenties mieluummin 100 %?
Ilmoita asiaton viesti
EK tuli vahingossa paljastaneeksi mielenkiintoisen luvun: Työntekijällä A työpanos ei vastaa siitä maksettavaa palkkaa, minkä vuoksi työnantajalle on veronmaksajien korvattava puuttuva osuus (70%) palkkatukena.
Työntekijällä B tukea ei tarvita, koska työpanos vastaa palkkaa. Silloin yhdellä työntekijällä, tyyppiä B, voidaan korvata 3.33 työntekijää tyyppiä A.
Toisaalta Suomen huoltosuhde on nyt noin 1.42, eli yksi työssäkäyvä B huolehtii 1.42:n muusta jotka eivät käy töissä. Yhden tällaisen yksikön koko on siis 2.42 ihmistä. Näissä olosuhteissa jokaisen keskimääräinen työpanos on 41.3%.
Jos teemme valtion jossa ei ole lainkaan huollettavia ja jossa jokainen käy töissä, mutta työnteko on tyyppiä A, on jokaisen keskimääräinen työpanos 30%.
Toisin sanoen nykyinen suomalainen järjestelmä työttömyyksineen, huoltosuhteineen ja eläkepommeineen on edelleen 38% tehokkaampi kuin sellainen tehokkuusutopia, jossa ei olisi lainkaan huollettavia ja jossa 100% ihmisistä kävisi töissä – mutta työnteko olisi EK:n esittämää tyyppiä.
Ilmoita asiaton viesti
Entäpä, jos onkin niin, ettei työntekijän A yritys osaa (miksei vaihtoehtoisesti halua) hinnoitella myymiensä tuotteiden/palvelujen katteellisia hintoja? Onko yritys ns. yhteiskunnan varoin toimiva? Jos näin tulkitaan, niin mitään tukia ei yhdellekään yritykselle pidä verovaroista maksaa. Yritystoimintaa kuuluu riski ja se on yrittäjän/osakkaiden itse kannettava.
Onhan kerrottu, että yrityksellä on jo nykyisin mahdollisuus päästä irti tuottamattomista työntekijöistä, joten tukea tällaisen työntekijän palkan maksamiseen ei tule myöntää. Se kun ei tuota mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tuollaiset yritykset ovat yhteiskunnan rahoilla toimivia. Joskus hyvin kauan sitten yrityksillä oli velvollisuus kustantaa orjilleen asunnot ja ravinto, sekä velvollisuus pitää heidät oleellisesti työkykyisinä. Nyt kun nämä raskaat velvollisuudet saadaan valtion ja kuntien hoidettaviksi, saavutetaan ennennäkemätön kilpailukykyloikka. Sen rinnalla kalpenee jopa Bob Beamonin leiskautus Mexico Cityn olympialaisissa vuonna 1968.
Ilmoita asiaton viesti
En oikein ymmärrä mitä uutta tässä on. Nimenomaan nykyinen kokoomuksen, keskustan ja PERUSSUOMALAISTEN muodostaman hallituksen tavoitteena on ollut laittaa Suomi kuntoon, ja tämä on tapahtunut jopa niin herkällä korvalla kuuntelemalla EK:n esityksiä, että perustuslakivaltiokunta ja korkeimman oikeuden demla-tuomarit (kuka enää muistaa tuotakaan perussuomalaisten salaliittoteoriaa) on joutunut puuttumaan tilanteeseen.
Tavoitteena on siis ollut elinkeinoelämän vaikutusvallan lisääminen niin suoraan kuin välillisesti: valtion instituutioissa EK:lla on suora edustus, yritysten maksuja on siirretty työntekijöiden ja valtion (eli työntekijöiden) vastuulle.
Vasemmistopuolueet ovat yrittäneet vastustaa tätä kehitystä, mutta se on oppositiossa vaikeaa kun perussuomalaisten kannattajat ovat pettäneet työväenluokan ja menneet EK:n jouksupoikien eli oikeistopuolueiden politiikan taakse piiloon.
PS. Onhan olemassa myös ei-maahanmuuttajille erilaisia työllisyystukia ihan 100% asti, jos siis on tarpeeksi kauan ollut työttömänä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten jo ylempänä annoin ymmärtää on pääoman suurimpana haaveena ilmainen työvoima.
Ilmoita asiaton viesti
Joo. Pääoman suurimpana haaveena on ilmainen työvoima ja sosialistien suurimpana haaveena on 100 % verotus. Nämähän on helppo yhdistää. Valtio maksaa palkat, ay-porukka määrää palkkatason ja valtio perii kaikki tulot veroina. Kaikki saavat toiveensa toteutettua. Ovatko tyytyväisiä? Se lienee seuraava kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
🙂 Jaakkohan täräytti yhtälön!
Ilmoita asiaton viesti