selavii Luomu Seppo kannattaa kaikkea hyvää

Polkupyörille tienkäyttömaksu?

Valtio kerää tieliikenteestä erilaisia verotuloja ja muita maksuja. Suurin yksittäinen verolaji on polttoaineiden valmistevero, jota kerätään bensiinistä ja dieselpolttonesteestä. Lisäksi henkilö- ja pakettiautojen ja moottoripyörien ensirekisteröinnin yhteydessä kerätään kertaluonteinen autovero. Valtio kerää lisäksi henkilö-, paketti- ja kuorma-autoilta ajoneuvoveroa, joka jakaantuu perusveroon ja käyttövoimaveroon. Käyttövoimaveroa peritään kaikilta muilta ajoneuvoilta, paitsi bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta. 

Lisäksi tieliikenteeltä kerätään vakuutusmaksuveroja sekä erilaisia arvonlisäveroja, muun muassa uuden auton hankinnan sekä autojen huolto- ja korjaustoiminnan palveluista.

Valtion verotulot tieliikenteestä ovat kasvaneet 2010-luvulla yli 8 miljardiin euroon. 2018 summa oli yhteensä 8,4 miljardia.

Kaiken kaikkiaan autoilijoilta kerätyistä verovaroista noin viidesosa päätyy suoraan tieverkoston hyväksi, mutta mihin kuluvat loput kerätyt verovarat?

Noh, ihan vain esimerkiksi vuonna 2014 autolijat tukivat välillisesti YLEnkin toimintaa. Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen kuului nimittäin myös viestintäpolitiikan lohko, josta YLEn rahoitus nieli leijonanosan, 510,5 miljoonaa euroa. Yleisradioveron kerääminen aloitettiin vuonna 2013 korvaamaan tätä aiemmin käytössä ollutta tulonsiirtoa autoilijoilta YLE:lle.

Tänäkin päivänä suurin osa autoilijoiden maksamista veroista kuluu muualla kuin autoilevan liikenteen hyväksi. Kerätyillä varoilla ostellaan jäänmurtajia tai siirretään vaikkapa metron rakentamiseen sekä junien kauko- ja lähiliikenteen palvelujen ostamiseen.

On kuitenkin huomattava, että verovaroilla rakennetuilla ja ylläpidettävillä teillä liikkuu myös polkupyöräilijät. Tämä osa teiden käyttäjistä on toistaiseksi vapautettu kokonaan osallistumasta kuluihin. 

Hieman provosoidenkin kysyn tulisiko ruuhkamaksujen, polttoaineverotuksen,... lisäksi kerätä myös tieliikenteessä liikkuvilta pyöräilijöiltä vaikkapa nimellistä 10€/vuosi tienkäyttömaksua? 

Tienkäyttömaksu on tien tai alueen ajoneuvokäytöstä perittävä maksu. Tienkäyttömaksuja voi olla esimerkiksi ruuhkamaksu, ruuhkavero tai tullitie. Eräänlaisia tienkäyttömaksuja voivat olla myös esimerkiksi polttoainevero tai verotarra ja monissa ruuhkaisissa kaupungeissa juurikin nuo autoilevan liikenteen seassa ylimielisestikkin törttöilevät pyöräilijät ovat ihan samanlainen osa tien käyttäjistä, mutta ilman mitään velvollisuutta osallistua ylläpitoon tai rakentamiseen. Kuitenkin tällaisilla kaupunkialueilla on investoitu satoja miljoonia erillisiin pyöräteihin ja jopa suotu liikennejärjestelyin etuoikeuksia pyöräilijöille muuhun liikenteeseen nähden.

Joensuussa on ajettu jo toista vuotta Suomen ensimmäisellä virallisella pyöräkadulla. Uusi pyöräkatu on kolmen korttelin pituinen osuus Kauppakadulla Yläsatamakadun ja Rauhankadun välillä. Katuosuus on päällystetty punaisella asfaltilla ja reunoille on varattu tarvittavat väylät jalankulkijoille.

Pyöräkadulla saavat ajaa myös moottoriajoneuvot, mutta lähtökohtaisesti siellä liikutaan pyöräilijöiden ehdoilla. Autoilijoille tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ajonopeus on sovitettava pyöräilijöiden tahtiin. https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/joensuu-ehti-ensin-tassa-suomen-ensimmainen-pyorakatu/

Maailma muuttuu, mutta teitä tarvitaan vielä pitkään liikkumiseen. Muutoksen myötä tulee myös polttoaineista kerättävien verotulojen lasku olemaan valtiolle merkittävä ja jostakinhan nuo varat on kerättävä. Priorisoidaanko liikenteen tuloverotus oikeasti ja kokonaisuudessaan tieverkon ylläpitoon vai laitetaanko jatkossakin suurin osa jonnekkin kehitysapuun tai YLE:n ylläpitoon on arvovalinta. Arvovalinta on tietenkin myös kerätä varoja kaikilta käyttäjiltä. Myös pyöräilijöiltä, eikä tähän liity mitenkään ilmastonmuutos hörhöttely.

 Vuonna 2018 Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla ehdotti, että sähköajoneuvojen yleistymisestä johtuva polttoaineveron tuoton alenema paikataan tienkäyttömaksuilla ja kiinteistöveron korotuksella. Etla mainitsee että paikannusteknologian avulla tien käytön hintaa voitaisiin säännellä ruuhkan mukaan.  Melko kummallinen yhtälö tuon kiinteistöveron osalta minun mielestäni, mutta puheenvuorostahan löytyy aina fiksuimmat ajatukset, joten näppikset kuumaksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tienk%C3%A4ytt%C3%B6maksu

PS. Kiitos jos maltat jättää ideologiset kommentit jonnekkin toisiin blogeihin. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (32 kommenttia)

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Eix pyöräilijöiden polttoainemaksua peritä safkan alv:ssä? Mut joo, jos skruudaa oikein metaanipitoista polkupyöränpolkemis polttoainetta, niin sitähän vois kutsua lihaveroksi.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Ei. Nieminen on usein kovin nokkela kommenteissaan, mutta ruoan alv. ei liity mitenkään liikenteestä kerättävään verotukseen, eikä liikenneinfran ylläpitoon.

Antti Rinteen lihaverokaan ei paikkaisi yhtään monttua maamme tiestöstä.

Käyttäjän mjkrie kuva
Mika Riekki

No varmasti sitä jo perittäisiinkin erikseen jos se olisi mahdollista. Lisäksi jalankulkijoille tietenkin oma maksu, lapset puoleen hintaan.

Verotusta voisi samalla sitten laskea muualla, nythän jk/pp väyliä käyttämättömät maksavat muidenkin puolesta veroissaan ne!

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Kyllähän tuo olisi mahdollista jo nytkin. Miksi ei? Tienkäyttömaksu voi olla vaikka "verotarra" polkupyörässä.

Jalankulkijoillekin voisi tietysti asettaa myös jonkun maksun teiden ylläpidosta ja rakentamisista sillä autoilijoiden ja polttoaineverojen kauttahan nuo jalkakäytävätkin on kerätty. En kuitenkaan lähtisi tuolle linjalle.

Ikäsyrjintään en suostu millään, vaan tienkäyttömaksu tulisi tietenkin olla kulkuneuvokohtainen.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Niin, eikö tietullimaksujen maksajiksi pitäisi saada edellisten lisäksi myös ihan kaikki, jotka väyliä käyttävät: potkulautailijat, lastenvaunut, rullaluistelijat, rullasuksilla kulkevat, kävelijät ja koirista lisäksi lisämaksu?

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

No jos kaikkia kohdeltaisiin tasa-arvoisesti, niin tietysti. Jyvittäminen tietenkin olisi kovin haasteellista, mutta Bernerhän esitti jo alustavasti, että ihmisiä alettaisiin seuraamaan sateelliittien kautta.

Tuskin tässä tarttee enää montaa vuotta odottaa, kun kehittyneissä maissa on joku implantti jokaisella nahkan alla ja isoveli valvoo missä oot, mitä teet ja minne meet.

Lähinnä kummastelen tuota nykyistä käytäntöä, eli 8,4 miljardin autoilijoilta kerätystä verotuotoista käytetään vain 1/5-osa autoilijoiden käyttämien tiestöjen ylläpitoon ja loppu katoaa sinne sun tänne.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

No tuohon sketsiin se tienkäyttömaksu sopii jatkoksi. Ilmeisesti luovat kirjoittajat ovat usein varsinaisia ennustajia. Niin Pertti Pasanen kuin kolleegansa George Orwellkin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Myös tienkäyttämättömyysmaksu on aiheellinen tasa-arvon nimissä.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Ilman muuta. Jos ei kuluta sähköä, niin sähkönkäyttämättömyysmaksu!

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Vakavasti puhuen tämä on tulevaisuusuuden skenaario.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #18

Taitaa olla jo nykyisyyttä, nimim sähkölaskun osuus sähkölaskusta 9%.

Käyttäjän asco73 kuva
Asko Telinen

Jos pyöräily/jalan kulkeminen tappaa yhtä paljon ihmisiä vuodessa, saastuttaa yhtä paljon ja rikkoo liikenneväyliä yhtä paljon kuin autoilu niin palataan asiaan :)

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Kovin erikoinen kommentti. Montakohan nenää ois viikoittain paikattavana terveyskeskuksissa jos fillareiden pität mönkiä metsässä ilman tasaista asfalttia? Noh, heittona vaan, kuten koko blogi.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jalankulku saastuttaa jo nyt enemmän kuin auto. Ihmisen co2-päästöt lisääntyvät kävellessä luokkaa 150-250 g/km, riippuen käytetystä ravinnosta ja elopainosta. Autolla siis pääsee tuon alle, vaikka ajaisi yksin.

Vasta-argumentiksi ei kelpaa sekään, että "ihminen on osa hiilen luonnollista kiertokulkua" koska sitähän ihminen ei enää ole muutamaan sataan vuoteen ollut. Ravinto tuotetaan, jalostetaan ja kuljetetaan fossiilisia polttoaineita käyttämällä.

Polkupyörällä sentään voi alittaa auton päästöt. Sen sijaan niiden turvallisuus, ja muille tielläliikkujille, lähinnä jalankulkijoille ja toisille pyöräilijöille aiheutetut riskit ovat aivan eri planeetalta kuin ns hallituissa liikennemuodoissa.

Vuodessa tulee nollan liikennesuoritteella luokkaa 20 kuolemaa ja 1-2 sivullisille aiheutettua kuolemaa. Tuo vastaisi liikennesuoritteeseen suhteutettuna tilannetta, jossa autoilijat (55 mrd km/v) ajaisivat Suomessa kuoliaaksi ihmisiä muutaman sadan tuhannen vuosivauhtia ja kuolisivat itse sukupuuttoon ennen juhannusta.

Polkupyörät eivät siis nykyisillä liikennöintitavoilla sovellu korvaamaan merkittävästi muuta liikennettä, koska silloin onnettomuuksien määrä olisi täysin kestämätön. Niillä saa paikallisesti kaupunkiin lisää tilaa, mutta hyödyt jäävät siihen, ellei kulttuuri muutu. Teoriassa niillä olisi mahdollista liikkua huomattavankin turvallisesti, mutta käytännössä ei näytä onnistuvan.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Laitettaisiim vaan 90% tulovero kaikille ja siihen ei enää ikinä koskettaisi. Luulisi poistavan tarpeen verottaa mitään muuta.

Käyttäjän selavii kuva
Seppo Lavikainen

Loistava idea! Meikäläinen jäis heti eläkkeelle, ja sais 300€/kk puhtaana, kun Antti Rinteen vappusatanen tulis tuon verotuksen päälle :)

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Jos haluaa tienkäyttömaksua fillaristeille niin pitää sitten äänestää sellaista puoluetta joka asian on ottanut kynnyskysymykseksi.

Asiaa voi selvitellä vaikkapa hankkimalla tietoa jos joidenkin puolueiden kannattajakunnasta löytyy sellaista kentän painetta. Mikäpä puolue ei kentän painetta ottaisi huomioon, asiassa jos toisessakin.

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama

Vuonna 2017 maksettiin 971 miljoonaa kilometrikorvauksia.

Työmatkapyöräilystä ei makseta kilometrikorvausta vaan kertaluontoinen kohtuu mitätön summa. Outoa että kannustetaan ajamaan autolla, vaikka pyörälläkin pääsisi - etenkin kesällä.

Autoilevana ja fillariakin käyttävänä en koe kyllä mitään ongelmaa suuntaan tai toiseen. Tiet on aika surkeassa kunnossa - myös pyörätiet.

Autoilijoiden kannattaa pyöräillä ja pyöräilijöiden autoilla. Näkee paremmin kokonaisuuden.

Kansanterveydelle olisi hyvästä myös pyöräilyn lisääntyminen. Autoilulle tulee hintaa myös kansanterveyden näkökulmasta, ja veroistahan ne kulut maksetaan.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tuohon on kaksi syytä: korvauksen pitäisi perustua kuluihin, koska muuten se olisi palkkaa. Toki polkupyöräilijän polttoainekulut on laskettu hieman alakanttiin, joten ehkä pientä säätövaraa olisi, jonnekin tasolle 0.1 e/km saakka.

Toinen syy on ajankäyttö. Jos työhön liittyvä ajo tehdään työaikana, silloin palkanmaksajan intresseissä on tietenkin saada työntekijä pelipaikalle mahdollisimman nopeasti. Polkupyörä on tuossa suhteessa yhtään kilpailukykyinen vain kaupunkien keskustoissa ja siellä taas kilometrejä ei oikein muutenkaan kerry.

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama

Tosiaan tarkoitin lähinnä kotoa töihin matkaamista.

Empiirinen tutkimus 20 km työmatkastani on se, että en juurikaan menetä aikaa kelien salliessa, vaikka menen fillarilla. Tulee tuo päivän liikunta-annos samalla, joten aikaa jopa säästyy verraten siihen että menen autolla ja sitten erikseen lenkille tms...

Kuinka mahtaa tuo kilometrikorvaus olla kilpailukykyinen keskutan ruuhkissa?

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Eräs vero, mikä on luultavasti tämän hallituksen työlistalla pian: henkilökohtainen hiilidioksidivero. Puhallammehan ulos n. 4,5% hiilidioksidia 12-16 kertaa minuutissa n. 0.5 litraa puhalluksella (lähde), mikä tekee n. kolme desiä minuutissa silkkaa hiilidioksidia mikä on luokiteltu ympäristömyrkyksi. Siitä varmaan olisi sopivaa maksaa Henkilökohtaista Hiiliveroa, eikö niin?

Ja Henkilökohtaisen Hiiliveron laskussa ihmisen elintavat täytyy ottaa huomioon; urheilijoiden, niin aktiivi- kuin kuntourheilijoidenkin veron tulee olla korkeampi kuin tavallisen sohvaperunan koska he tuottavat enemmän tuota ongelmajätettä, hiilidioksidia.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Rannikolla asuvana toteaisin "vaikka pyörälläkin pääsisi - etenkin kesällä", että tuuli on ollut taas tänä keväänä/alkukesänä perkeleellinen riesa ainakin eteläisellä rannikolla.

Myötätuuleen mennään haipakkaa, mutta takaisin tullaan itku kurkussa ja hammasta purren.

Autoilija tätä ei huomaa kuin lievästä bensan kulutuksen kasvusta.

Minun työmatkani on liki 40km edestakaisin.

En aja sitä pyörällä a)pakkasilla b)lumisateessa c)sateessa d)kovalla tuulella.

Pahasti kun käy, niin kuukaudessa ei ole yhtään työmatkapyöräilypäivää.

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama

Tuuli tekee kyllä äkkiä vastusta. Toki sisuharjoitteet on välillä hyvästä. :D

Kerran tuli vettäkin niin lujaa, että oli pakko mennä puun alle venailemaan. Lähinnä autoijoiden näkyvyys alkoi olla sitä luokkaa, että päätin itse fillaristina jäädä odottelemaan. Tiedä vaikka jos rekka olisi ajanut liian liki niin lentävä vesi olisi suistanut minut fillarini kanssa ojaan...

Työmatkani on kanssa tuo öpaut 40 kilometria. Sellainen hyvä matka polkaista. Toki mäet sun muut kanssa vaikuttaa. Koska ei se ihan sillain ole että alamäet kuittaa ylämäet. Vähän sama kuin se, että myötätuuli kuittaisi vastatuulen.. Tasanen on paras maasto ja tyyni sää.

Silti pyörä on ihan potentiaalinen ajokki pidemmillekin matkoille kesällä. Liian paljon Suomessa ajetaan autolla niitä alle 5 km matkoja. Taisi olla enemmistö kaikista automatkoista juurikin noissa mitoissa. Ikävä kyllä.

Todistetusti kauppakassejakin pystyy kantamaan ja kuskaamaan nuokin matkat ilman autoa.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

Tulisiko polkupyörävero myös olla painon mukaan... kuskin painon?

JOPO logon vieressä olisi verotarra johon olisi merkitty mihin painoon saakka verotarran hinta kattaa.
Poliisi sitten puntarilla tekisi pistokokeita tien päällä, ettei kukaan ajele liian halvalla tarralla.

Tottakai pakettiin kuuluu, että painon ylittyessä joutuu maksamaan veron vaikka viisinkertaisena.

Tarra olisi tehty tietenkin sellusta eikä muovista... tämä varmaan oli jo muutenkin itsestään selvää.
Tarrassa lukisi "polkupyörävero" sekä se olisi osin punainen ja osin vihreä, niin että "polkupyörä" lukisi vihreässä osassa ja "vero" lukisi punaisessa osassa.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tai näin aluksi vain sellainen väliaikainen polkupyörävero, josta sitten heti luovutaan kun valtiolla on taas ylimääräistä rahaa.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

#25

Joo... tottakai tarra olisi väliaikainen.

Kun ihmiset ovat kyllästyneet tarrojen liimailuun ja runkokin on niitä täynnä, siirrytään lähettämään lasku kotiin.

Johan laulussakin sanotaan:
"väliaikaista kaikki on vaan..."

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Myös Kari Suomalainen "näki" tulevaisuuteen ja piirsi todisteet niistä näyistä kaikenkansan ihmeteltäväksi.

Mutta melkoisen mielenvikaista että sähköautojen lisääntyessä muita rankaistaan siitä veroja korottamalla, ei järjen hiventäkään. Sähköauto tietää milliampeerin tarkkuudella jokaisen "tankkauksen" määrän ja ne kaikki taitaa olla jo "verkossa" kiinni jotenka niiden polttoaineverotuksen järjestäminen olisi melko helppoa.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Rankaistaan jo melko rajusti harmittoman hiilidioksidin takia oston yhteydessä ja tietenkin polttoaineessa vuosien varrella.

Esim. Porsche Cayenne E-Hybrid hinta 96 570 € ja siihen autovero 6015 €. Verokkina tavallinen ja melko lailla vastaava bensa versio Cayenne S hinta 99 150 € ja siihen autovero 64937€. Yli 60 000 € ostohintaero vain hiilidioksidin takia. Kummallinen on hallintomme.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Vau, olipas halpa! Ei sulla muuten satu lojumaan missään ylimääräistä sataakahtakymmentä tonnia? Voisin vipata sen verran (täytyyhän vähän bensarahaa olla, ei hybridillä pitkälle kaahailla pelkillä akuilla).

Maksan ihan varmasti takaisin, vähän myöhemmin.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen Vastaus kommenttiin #31

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset